Så jobbar en webbyrå

Så jobbar en webbyrå

Har du en bra idé gällande en företagsverksamhet eller vill du öppna din egna hemsida? Då kan en webbyrå hjälpa dig vidare!

Idag finns det privatpersoner, ensamföretagare och firmor som inte riktigt har kommit underfund med hur hemsidor, webbdesign eller marknadsföring fungerar. I fall som dessa kan verksamheterna anlita en webbyrå som kan hjälpa de vidare med uppbyggnaden av just detta.

En webbyrå är ett företag som fokuserar på att hjälpa nystartade eller redan etablerade företag att öka kundbasen genom att bygga upp hemsidor och plattformar för e-handel, hjälpa till med SEO eller liknande uppgifter som handlar om just internetmarknadsföring eller webbdesign. Har du själv inte tid eller kunskap kan du alltså anlita en webbyrå som tar hand om detta arbete åt dig.

Bygga en hemsida/e-handelsplattform

Detta är den vanligaste anledningen till varför en webbyrå anställs. Istället för att du ska krångla med domäner, kodning och webbdesign tar istället webbyrån tag i detta åt dig, vilket betyder att du istället kan fokusera och lägga energi på din vara eller den tjänst du utför. De jämför till exempel online habits för att ta fram den bästa lösningen för just dig.

Ska du bygga en hemsida är det först och främst viktigt att du tar reda på om namnet på domänen som du tänkt dig är ledigt. Det kan du t.ex. göra genom att söka på domänen hos internetstiftelsen. Är domännamnet ledigt får du söka dig till en så kallad registrar, som har rätt att registrera och sälja domännamn. Tjänsten kostar i regel 100 till 200 kr per år, och du har rätt att bruka domänen så länge du betalar hyresavgiften.

SEO och marknadsföring

När väl hemsidan är uppe behöver det också finnas sätt att människor hittar sajten. Detta görs genom bland annat SEO (Search Engine Optimization), vilket helt enkelt innebär det som människor söker på via sökmotorer på internet (Som Google, Bing, Yahoo etc).

Firman fokuserar också på att genomföra god marknadsföring som kopplas till din hemsida, tjänst eller e-handel. Det kan handla om olika annonser, positiva kundrelationer och mycket mer.

Öka trafiken och få fler kunder

Eftersom en webbyrå vet exakt vad som behövs för att skapa en framgångsrik hemsida eller e-handelsplattform, kommer de fokusera på att öka trafiken på din sajt. De flesta webbyråer kommer först och främst lyssna på dina förslag och vad du vill få ut av din hemsida, för att sedan bolla idéer med dig så att ni tillsammans kommer fram till en bra helhetslösning. Ju bättre trafik och träffar du får på sajten, desto större chans är det att verksamheten omsättning ökar.

En webbyrå kan arbeta på lite olika sätt. Antingen så har firman redan anlitat olika människor som arbetar och är kunniga inom webbdesign, SEO och marknadsföring, där personerna redan arbetar på kontoret eller firman. Det finns också de som istället anställer frilansare som utför arbetet. Det hela skiljer sig lite beroende på vilken webbyrå som du vänder dig till.